Femeile și fetele vor beneficia de o protecție mai bună împotriva violenței, în baza noului proiect de lege nr. 70, adoptat de Parlamentul Republicii Moldova
CDF salută adoptarea de către Parlamentul Republicii Moldova, în lectură finală, pe 10 iulie 2025, a proiectului de lege nr. 70 privind modificarea unor acte normative pentru îmbunătățirea cadrului legal național în domeniul prevenirii și combaterii violenței împotriva femeilor și a violenței în familie.
Printre prevederile esențiale adoptate se numără următoarele:
- Violența pe dimensiunea digitală este incriminată penal, astfel au fost completate mai multe articole din Codul Penal, inclusiv a fost introdus un nou articol- Acte de persecuție (art. 169¹), care va permite tragerea la răspundere penală a agresorilor ce urmăresc o persoană prin intermediul tehnologiilor informaționale.
- A fost introdusă o nouă componență de infracțiune în Codul Penal – căsătoria forțată (art. 167¹), cu o circumstanță agravantă în cazurile comise împotriva copiilor.
- Măsurile de protecție vor putea fi solicitate de către victimele violenței pe dimensiune digitală, agresorul fiind obligat să șteargă din dispozitivele digitale datele cu conținut abuziv și să sisteze accesul la acestea.
- Termenul ordonanței de protecție a fost extins până la 6 luni.
- Partea Generală a Codului Penal a fost completată cu noțiunea de femicid, facilitând astfel o mai bună înțelegere și urmărire în justiție a cazurilor de violență împotriva femeilor comise pe motive de prejudecată în bază de gen.
Considerăm că, prin acest proiect de lege, autoritățile naționale au făcut pași importanți în vederea racordării legislației Republicii Moldova la standardele Convenției de la Istanbul. Totodată, ne exprimăm regretul că o bună parte din propunerile de lege-ferendă incluse în cel de-al treilea Raport de analiză a compatibilității legislației Republicii Moldova cu prevederile Convenției de la Istanbul, elaborat de CDF la solicitarea MMPS în 2024, pe baza Raportului GREVIO (2023), nu s-au regăsit în acest proiect de lege.
Este important de reamintit că propunerile de modificare și completare a unor acte legislative, cuprinse în Anexa nr. 1 la Raportul de analiză a compatibilității legislației Republicii Moldova cu prevederile Convenției de la Istanbul, au avut ca temei prevederile Convenției de la Istanbul, Recomandarea Generală nr. 1 a GREVIO privind dimensiunea digitală a violenței împotriva femeilor, precum și observațiile din Raportul GREVIO de evaluare referitor la măsurile legislative și de altă natură luate la nivel național pentru punerea în aplicare a Convenției de la Istanbul.
Printre acestea se numără includerea pe deplin în Codul Penal a noțiunii de lipsă a consimțământului liber exprimat în cazurile de viol și violență sexuală, definirea hărțuirii sexuale online, recunoașterea formelor de intimidare și izolare psihologică a victimelor, incriminarea mutilării genitale feminine, precum și excluderea reglementării contravenționale a violenței în familie, în favoarea unei abordări penale mai cuprinzătoare, dar și includerea agravantelor la un șir de infracțiuni pentru a incrimina cazurile de femicid, în conformitate cu standardele Convenției de la Istanbul.
Atragem atenția că abordarea fragmentară a modificărilor propuse poate afecta eficiența mecanismului de prevenire și combatere a violenței, riscând să lase în continuare o parte dintre cazurile de violență în familie și împotriva femeilor fără intervenția promptă și urmărirea în justiție cu diligența cuvenită.
CDF va continua să monitorizeze procesul de implementare a legislației și va pleda pentru completarea cadrului legal în conformitate cu standardele Convenției de la Istanbul, astfel încât fiecare femeie și fată din Republica Moldova să beneficieze de protecție reală și eficientă împotriva tuturor formelor de violență.