Mariana Buruiană: creativitatea este una dintre condițiile pentru sporirea vizibilității organizației
CHIȘINĂU, 20 iunie 2022 – Un interviu despre rezultatele celei de-a 17-a Conferințe Naționale de Fundraising de la București și felul cum CDF va pune în practică noile tendințe în materie de fundraising.
- Doamnă Buruiană, ați participat la cea de-a 17 Conferință Națională de Fundraising de la București care a întrunit profesioniști din întreaga lume, dar și din Republica Moldova, pentru a discuta cele mai bune practici de finanțare a proiectelor. Care au fost noile tendințe în materie de fundraising discutate anul acesta?
La București am avut parte de două zile pline de conexiuni cu oameni dedicați și momente bune de învățare și inspirație pentru munca pe care o facem la Centrul de Drept al Femeilor.
Am colectat multe experiențe de fundraising, dezvoltare de campanii de fundraising, stabilire de parteneriate durabile și mobilizare de resurse comunitare. Mi s-a confirmat că activitatea de fundraising este strâns legată de viziunea, misiunea și puterea organizației.
Noile tendințe țin de strategii de lungă durată privind implicarea corporativă în susținerea cauzelor sociale, dar și de idei creative privind implicarea sporită a comunităților de oameni. De exemplu, în Romania prinde din ce mai mult metoda de Peer to Peer Fundraising sau în traducere ar fi colectarea stradală, însemnând că prin intermediul unui post terminal pe care îl are un mesager al unei organizații la atingerea unui card poți susține diverse campanii și cauze sociale.
- În ultimii doi ani am trecut dintr-o criză în alta. Războiul din Ucraina a luat locul pandemiei de COVID-19. Cum au schimbat aceste realități valorile donatorilor și care sunt cele mai stringente probleme abordate acum de marile entități donatoare?
Crizele una după alta au amplificat problemele social-economice în Republica Moldova și nu doar. Noi ne-am mobilizat ca organizație în răspunsul nostru la aceste provocări și am comunicat foarte des cu partenerii noștri instituționali și donatorii. Am comunicat despre nevoi stringente, despre situațiile care se schimbă de la o zi la alta, barometrul necesităților noastre ca organizație și în raport cu beneficiarii noștri. Am apreciat mult transferul de priorități, flexibilitatea și suportul partenerilor care au răspuns la apelul nostru și așa am putut contribui activ și amplu în timpul pandemiei de COVID, iar acum ne aducem contribuția în oferirea asistenței refugiaților din Ucraina, mai ales femeilor și copiilor. Am simțit cum sentimentul de solidaritate a unit oameni, comunități, organizații și parteneri de dezvoltare.
- Procesul de fundraising nu a fost niciodată simplu. De multe ori, e nevoie de flexibilitate și creativitate pentru ca un finanțator să accepte provocarea din partea unei organizații neguvernamentale. Ce practici noi de atragere a finanțărilor au fost luate în vizor la București și cum au evoluat acestea pe fundalul situației tot mai încordate din regiune și lume?
Așa este, creativitatea este una dintre condițiile pentru sporirea vizibilității organizației, dar și nemijlocit în planificarea activităților de fundraising. Avem practici bune locale pe care putem să le împărtășim în regiune, dar mereu suntem în căutare să creăm ceva nou interesant, divers și cu impact. Este foarte bine atunci când o organizație are un specialist talentat pe fundraising.
În Romania am auzit multe istorii legate de fundraising cu mediul de afaceri, corporativ dat fiind și practica tot mai des asumată de responsabilitate socială corporativă din partea acestora. Acum este un trend de fundraising eficient și, totodată, un trend de responsabilitate socială corporativă. Filantropia în sine trebuie să aibă rădăcini, o cultură apriori, iar o Lege cu privire la filantropie si sponsorizare din 1995 spune multe despre etapa la care ne aflăm pe această dimensiune.
Este nevoie de a avansa mai mult în relația cu mediul de afaceri, așa cum a spus un participant la Conferința Națională de Fundraising „să-i ajutăm să fie mai buni”, dar este necesar de un cadru propice de setare a relațiilor, priorităților comune și de a ne asigura că avem aceiași viziune cu privire la anumite scopuri. În cadrul evenimentului au fost explorate și subiecte legate de fidelizarea sponsorilor, implicarea boardului în fundraising și abordarea antreprenorială pe larg.
- Se vorbește tot mai mult de reziliență, de nevoile unor grupuri defavorizate. Ce priorități au acum organizațiile neguvernamentale și prin ce diferă viziunile de realizare a acestora de acum câțiva ani?
Lumea este în continuă schimbare și noi ca organizație avem nevoie de încrederea că ne facem treaba bine zi de zi și că deținem abilitatea de acomodare rapidă la situații nefavorabile sau schimbări. Protejarea demnității beneficiarelor noastre, relația autentică și răspunsul la nevoile în creștere a fetelor și femeilor sunt esențiale pentru noi. Dar aceasta trebuie să vină în echilibru cu bunăstarea organizațională care răspunde la întrebări precum: De ce exiști? Ce faci? Care sunt emoțiile pe care le oferi și ce primești?
Prioritățile noastre rezidă din viziunea noastră ca organizație și strategia de activitate care implicit se datorează nevoilor în schimbare a grupului țintă și a dinamicii din domeniu.
Tendințele actuale țin de puterea ONG-urilor de a seta prioritățile în raport cu partenerii și donatorii și nu viceversa.
- Există o rețetă a succesului în fundraising? Ce pun experții pe care ați avut onoarea să îi ascultați la cea de-a 17 Conferință Națională de Fundraising?
Rețeta este individuală pentru fiecare organizație și constă în talentul de a-i aduce pe oameni împreună pentru a face fapte bune. Sunt ingrediente generale, dar și speciale pe care fiecare organizație aparte le include. Diversitatea formelor de colectare de fonduri este alegerea organizației și, totodată, maniera în care clădește parteneriate. De exemplu, la Conferință am aflat mai multe despre „donor care”, un concept mai nou care tine sa pună în valoare și importanța grijii față de cei care donează și susțin cauze . Am auzit multe și despre interacțiunea emoțională ca principiu.
Orice rezultat implică și anumite investiții. Cât pot investi organizațiile locale din Republica Moldova pentru fundraising și în ce proporție pot miza pe susținerea cetățenilor?
Pentru a reuși în aspect de fundraising, este importat să ai o strategie de fundraising care are la bază misiunea și viziunea organizației și o echipă talentată de fundraiseri implicată în proces. Colectarea de fonduri ține și de investiții, desigur, fiindcă orice activitate implică resurse, de cel puțin hârtie, transport, apă. Ne gândim neapărat la impactul acesteia, dar și la costurile implicate care nu trebuie să depășească resursele colectate.
Mesajul meu din perspectiva Centrului de Drept al Femeilor este „Împreună putem contribui la binele comun”, iar încrederea și susținerea reciprocă este vitală pentru umanitate. Nu contează cine și cât oferă, ceia ce contează este că există oameni care oferă. Noi prețuim mult parteneriatele pe care le avem și oamenii care ne ajută să fim mai buni zi de zi în această misiune umană.
Conferința Națională de Fundraising, ediția XVIII a fost organizată de Asociația pentru Relații Comunitare din Romania cu sprijinul Fundatia FAN Courier și Lidl Romania.